O Renascimento da licenciatura: Procurando novos caminhos
Teacher's undergraduate training reborn: Looking for new paths
EDIÇÃO DE JANEIRO/MARÇO DE 2003 - ISSUE OF JANUARY/MARCH OF 2003
Abrir Editorial
Editorial:
A carta magna de princípios camilianos tem entre seus objetivos que “as entidades camilianas estudarão e estabelecerão estratégias adequadas que possibilitem a avaliação de seus recursos e energias, para desenvolvê-los sempre mais, respeitadas suas respectivas áreas de atuação social, assistencial e educacional. Elas buscarão a integração, sinergia de esforços e recursos, mútua ajuda e colaboração, parcerias em áreas afins, fortalecendo-se na unidade e missão, em vista da promoção e construção de uma sociedade mais saudável, justa e solidária”. Com este propósito fica mais fácil entender a importância deste Cadernos — Educação que o Centro Universitário São Camilo nos apresenta.
Nossa Instituição é conhecida como um centro de referência de estudos para as áreas da saúde. Hoje, não somente abrangendo este campo que permanece ímpar no cenário educacional, a preocupação com o ensino de qualidade perpassa também os cursos de licenciatura. É realmente um importante acontecimento literário o primeiro Cadernos — Educação do Centro Universitário São Camilo, que procura, através de seus esforços e recursos, fortalecer-se na missão de construir uma sociedade mais justa, direcionando desta vez um belíssimo trabalho onde o aspecto humanista está mais presente do que nunca, beneficiando as letras, a biologia, a matemática e a pedagogia.
A preocupação com as modernas técnicas que a globalização insiste em mostrar coexiste aqui com a intelectualidade das palavras, com o homem que, em vez de se preocupar com as novidades das máquinas, vai encontrar-se na Literatura, na Educação Ambiental, na Pedagogia e na arte de ensinar e aprender Matemática, questões evocadas pela Carta de Princípios das Entidades Camilianas quando esta trata das “respectivas áreas de atuação social, assistencial e educacional”.
Esta edição pode se configurar como um marco do Centro Universitário São Camilo, pois hoje os cursos de Ciências Biológicas, Letras, Matemática e Pedagogia não somente fazem parte da Instituição, mas adquiriram por seus próprios esforços um brilho a mais na constelação camiliana.
É justamente nesta constelação que vamos encontrar profissionais e convidados levando-nos a uma viagem fantástica, viagem capaz de prender o leitor que necessita, neste início de século, de um toque de humanismo, do renascimento de valores morais e do encontro com seu próprio Eu.
Os artigos apresentados constituem um painel riquíssimo das licenciaturas. O conhecimento de cada um dos seus autores nos mostra um mundo que há tão pouco tempo nos parecia muito distante, evidenciando a necessidade de humanizar novamente o homem que antes aparentava estar apenas procurando criar peças mecânicas, e que hoje cria peças literárias na educação.
The Letter of Principles of Camillian Institutions presents as one of its objectives “examine and implement adequate strategies for the evaluation of their available recourses and capabilities, having as their aim their continued development, in an attitude of respect for their respective fields of action — social, assistancial and educational. The institutions will make efforts to attain integration, efforts and resources synergy, mutual help and collaboration, and partnerships in common areas, strengthening themselves in the unity and the mission, aiming to promote and help construct a more healthy, just and solidarian society”. With this aim in view it is easier to understand the relevance of this Cadernos — Educação that Centro Universitário São Camilo now publishes.
Our Institution is known as a reference center for studies in the field of the health professions. In the present moment, even while this field occupies a privileged place in our education framework, there is a focus on quality education in all fields, something which logically includes teacher’s training. This first published Cadernos — Educação is for Centro Universitário São Camilo a really important literary event, in keeping with the goal of using its efforts and resources for strengthening its mission of building a more just society, this time bringing to light a real good work in which more than ever the humanist aspect is privileged in the fields of linguistics, literature, biology, mathematics and pedagogy.
The concern with modern techniques that globalization insists on creating has here its counterpart in an humanist intellectual approach of the words, in the work of persons that seek not the novelties brought by modern machines but literary works, environmental education, pedagogy and the art of teaching and learning mathematics — in conformity with the guideline of the Letters of Principles that mandates “respect for their respective fields of action — social, assistancial and educational”.
This issue can be regarded as a landmark in the existence of Centro Universitário São Camilo. It is another living proof that the courses of biological sciences, linguistics and literature, mathematics and pedagogy are not only an ineradicable part of the Institution, but also have each of them, due to their own efforts, a brightness of their own in the camillian constellation.
It is just this constellation the place were we can find the authors that, along with invited ones, take us to a fantastic journey that shows courses aimed to teacher’s training are the only way to capture the reader needing in the present stage of the Twentieth-One century a touch of humanism, a revival of moral values and a new contact with her own Self.
The papers here presented show a rich landscape of teachers’ training courses; the specific topics authors discuss in their respective sub-fields reveal a world that not so long ago seemed a much distant universe, something that makes evident the need for re-humanizing man — that, if some time ago betrayed an exclusive interest in creating mechanical parts, now creates literary pieces in the field of education.
These papers bring the experience, the maturity and the result of serious research, all of them informed by bioethics; teacher’s training, the main theme of this issue, is approached with a touch of softness and enchantment available only to people devoted to promote the integral education of their fellow men.
To talk about each author and paper in turn would be revealing beforehand the delightful mystery that surrounds each and all the little works presented in this issue.
That’s why we leave to the attentive reader pass through this constellation and visit every corner of this issue of Cadernos — Educação, something that no doubt will make her feel inside the real world of education. Compelled by the wish to promote their reader’s well-being, the authors secretly prepared a banquet of ideas that combines creativity, beauty and certainty as regards their goals aiming only to show that teacher’s training is more than a cluster of professionals in work, but, much more than this, a great passion!
A carta magna de princípios camilianos tem entre seus objetivos
Reading and the development of reading skills:
Autores:
José Carlos Barcellos
Abrir resumo
Resumo:
A crise da leitura e do processo de formação do leitor decorre do colapso da educação humanista no mundo contemporâneo. Nesse contexto, a busca por tecnologias da leitura é uma falsa solução, que só agrava o problema. Somente a recuperação do projeto humanista pode abrir perspectivas produtivas ao equacionamento da questão.
The crisis that affects reading and the process of development of reading skills stems from the collapse of the humanist education in the contemporary world. In this context, the search for technologies of reading is a false solution, which only worsens the problem. Only an effort for rescuing the humanist project can open productive perspectives for solving these problems.
A mulher escritora da primeira metade do século XX:perspectiva histórica
Women writers in the first half of the twentieth century: a historical survey
Autores:
Niube Ruggero
Abrir resumo
Resumo:
O presente texto é uma tentativa de documentar a crescente participação da mulher escritora nas narrativas contemporâneas da primeira metade do século XX, quando elas, tanto em Portugal quanto no Brasil, começaram a romper amarras e mostrar ao mundo a sua verdadeira história, o seu verdadeiro mundo. Essas mulheres desnudam realidades nunca antes imagináveis e falam tanto aos nossos cérebros quanto aos nossos corações.
The present text attempts to document the increasing participation of women writers in the contemporary narratives of the first half the Twentieth century, when they, both in Portugal as in Brazil, started to break free and to show the world their true history, their true world. These women reveal realities never before imaginable and talk both to our brains and our hearts.
Encontros e desencontros das almas femininas
The ups and downs of women’s souls
Autores:
João Henrique Hansen
Abrir resumo
Resumo:
O matriarcado visto através de dois romances, a obra A asa esquerda de um anjo da autora brasileira Lya Luft e A Sibila da autora portuguesa Agustina Bessa Luís, onde as personagens principais dos romances passam pela vida através de encontros e desencontros. São duas mulheres que se negam ao amor, enraizadas pela educação que as levam a sustentar um matriarcado onde a infelicidade tem como componentes o silêncio, a simbologia, o significado e a visão dos homens dentro de um universo feminino. Tem-se como conclusão da infelicidade dessas duas mulheres que atravessam a vida lutando contra o próprio destino, mas sem conseguirem sair deles, que o matriarcado é um peso muito difícil de carregar para estas mulheres.
Women’s world as seen through two romances, the work A Asa Esquerda de um Anjo [The left wing of an angel] by Brazilian author Lya Luft and A Sibila [The Sybil] by Portuguese author Agustina Bessa Luís, whose main characters lead their lives through many ups and downs. They are two women who refuse to love because of the education they received and because of this live in a exclusively feminine world where unhappiness has as components silence, symbols, how men are understood and seen inside a feminine universe. They show from the unhappiness of these two women, who pass life fighting against destiny itself, but never managing to get rid of it, that a women’s life in exclusion of men is a very difficult condition for them.
D. Casmurro: ficção e confissão, anatomia da alma
D. Casmurro: fiction and confession, anatomy of the soul
Autores:
Manoel Francisco Guaranba
Abrir resumo
Resumo:
O presente artigo defende a classificação da narrativa D. Casmurro, de Machado de Assis, como uma sátira menipéia, segundo a teoria de Northrop Frye em sua obra Anatomia da Crítica.
This work presents a case for the classification of the narrative D. Casmurro, by Machado de Assis, as a fictional autobiography (Menippean satire) according to Northrop Frye’s theory in his work Anatomy of Criticism.
A matéria histórico-mitológica de Os Lusíadas e mítico-esotérica de Mensagem
Historical–mythological aspects of Os Lusíadas and mytic-esoteric aspects of Mensagem
Autores:
Maria Emília Miranda de Toledo
Abrir resumo
Resumo:
O texto procura estabelecer uma comparação entre as duas obras que enaltecem a nacionalidade portuguesa: Os Lusíadas, de Camões, e Mensagem, de Fernando Pessoa. Escrita a primeira no século XVI e a última no século XX, buscam ambas exaltar os feitos portugueses no desbravamento dos mares e a esperança do povo na concretização do Quinto Império, cultural e espiritual, capaz de colocar Portugal, novamente, entre as maiores nações. O texto compara apenas dois momentos de Os Lusíadas: os cantos IX e X, em que se realiza a recompensa da viagem de Vasco da Gama à Índia e o regresso à pátria, com dois poemas de Mensagem: As ilhas afortunadas e O encoberto. Compara, portanto, a Ilha Enamorada camoniana e As ilhas afortunadas sebastiânicas; a viagem de regresso de Vasco da Gama com a esperança do regresso de D. Sebastião, o mito do Quinto Império.
This paper aims to compare two works that extol the Portuguese nationality: Os Lusíadas, by Camões and Message, by Fernando Pessoa. Writing in the Sixteenth century and in the Twentieth century, respectively, both seek to extol what the Portuguese done in the discoveries and the people’s hope for the materialization of the Fifth Empire, cultural and spiritual in character, capable of placing Portugal once again among the world’s most important nations. The text compares only two moments of Os Lusíadas: Chant IX and Chant X, in which Vasco da Gama is rewarded for the travel to India and returns to the homeland, with two poems of Mensagem.
A significação vista por Emile Benveniste
Benveniste’s approach to sense
Autores:
Márcia Cristina Romero Lopes
Abrir resumo
Resumo:
A redução freqüente da problemática enunciativa de Emile Benveniste à abordagem dos índices discursivos tende, por vezes, a uma idéia obscura do conceito de enunciação enquanto processo de apropriação da língua por parte do locutor, conduzindo a graves equívocos no que se refere ao pensamento benvenisteano. Este artigo, ao fazer uma revisão crítica das relações estabelecidas entre o modo semiótico e o modo semântico, busca, de um lado, mostrar de que maneira a construção da referência é de responsabilidade, não da figura do locutor, mas de uma língua concebida como intrinsecamente enunciativa, de outro, repensar a questão da identidade semântica constitutiva dos signos lingüísticos.
The common reduction of Émile Benveniste’s account of enunciation to a treatment of discursive indices and no more sometimes results in an obscure view of the concept of enunciation as a process of language appropriation by the speaker, leading to grave mistakes in terms of understanding Benvenistian thought. This article aims by means of a critical review of the established relations between Benveniste’s semiotic and semantic modes, on the one hand, to show how the construction of the referent is not the responsibility of the speaker, but rather part of language conceived as intrinsically enunciative, and, on the other hand, rethink the question of the semantic identity constitutive of linguistic signs.
Iracema voou: os vazios onde se lêem novas significações
Iracema voou: the empty space where the absent signifier may be read
Autores:
Tereza Maria de Paula Cavalari Telles
Abrir resumo
Resumo:
É estabelecida, neste trabalho, uma comparação entre Iracema, romance de José de Alencar, publicado em 1865, que apresenta traços visceralmente românticos, e Iracema voou, poema de Chico Buarque, apresentado ao público no show, As cidades, no ano 2000, em São Paulo. A teoria da Intertextualidade fundamenta a comparação. Chico Buarque reforça o caráter duplo de escritura/leitura de seu texto, fornecendo indícios da presença da obra de J. de Alencar, como o nome da personagem e o estado onde ela nasceu. As duas personagens femininas, a Iracema/índia e a Iracema/emigrante, vivem situações de subalternidade e de clandestinidade. O autor recorre à intertextualidade para incluir, em seu texto, o texto de Iracema. Incluindo-o, o poeta desvela o mundo do século XVI, tempo ficcional do romance, e o mundo do século XX, tempo ficcional da narrativa, em versos, de Chico Buarque. Percebem-se semelhanças entre as adversidades dos séculos XVI e XX: a situação de subalternidade de ambas as personagens é a mesma, remetendo para a compreensão de que o país não mudou, no decorrer destes quatro séculos, apesar da independência.
This work presents a comparison between Iracema, a novel by José de Alencar published in 1865, which shows features characteristic of the romantic literary movement, and Iracema voou, a narrative poem written by Chico Buarque, presented to the public in the show As cidades, in 2000, in São Paulo city. Chico Buarque intensifies the double character of writing/reading of his text by providing evidences of the presence of Iracema, for instance, the character’s name or the state where she was born.The situation of Iracema, the Indian, seems to be better than the situation of Iracema, the emigrant: the first dies on account of her love, but in her country; the second leaves her country and live as a clandestine in another. Chico Buarque uses heavily intertextuality including in his poem the novel Iracema. Thus, the poet unveils the world of the Sixteenth century, the fictional time of the novel, and the world of Twentieth century, the fictional time of the narrative poem. Analogies are noticed between the adversities of both centuries: the situation of subalternity of both the characters is the same, something that conveys the idea that the country didn’t change in the course of four centuries, in spite of its alleged independence.
Considerações sobre alguns símiles da Eneida
Considerations on some Aeneida’s similes
Autores:
Renato Ambrósio
Abrir resumo
Resumo:
Este artigo trata de alguns aspectos do uso do símile, figura retórica que estabelece a comparação entre dois termos de sentidos diferentes. Analisa esse uso em alguns passos da Eneida, de Virgílio, baseando-se, sobretudo, nas reflexões do retor latino Quintiliano a respeito do símile.
This work deals with some aspects related to the usage of simile, a rhetorical figure which establishes a comparison between two terms of differente meanings. It analyses this usage in some passages of the Virgil’s Aeneida chiefly on the basis of reflections done by the Latin rhetorician Quintilian.
A ação educativa em educação ambiental: refletir é preciso
Educative action in environmental education:
Autores:
Amélia dos Santos
Oswaldo Campos Junior
Abrir resumo
Resumo:
Este artigo de opinião trata, de modo holístico, da problemática da ação educativa em Educação Ambiental. Representa uma contribuição das Ciências Biológicas à reflexão da problemática ambiental. As diretrizes da atual política brasileira em Educação indicam o esforço no sentido de estabelecer uma visão do processo ensino-aprendizagem, contrária às abordagens fragmentárias das áreas especializadas do conhecimento.
This work approaches in a holistic way the issue of educative action in Environmental Education. It represents a contribution of the Biological Sciences to the reflection of the environmental problem. The guidelines of the current Brazilian politics in Education indicate efforts for establishing a view of teaching-learning processes opposed to the fragmentary approaches of specialized areas of knowledge.
O papel dos conceitos e procedimentos na solução de problemas
The role of procedures and concepts in problem solving
Autores:
Érica Valéria Alves
Abrir resumo
Resumo:
Segundo os Parâmetros Curriculares Nacionais, a solução de problemas deve ser realizada no início do processo de ensino de um novo conteúdo matemático para garantir a contextualização. Segundo a teoria ACT, que descreve os processos cognitivos envolvidos durante a execução da tarefa de solução de um problema, mediante a representação da situação, conhecimentos declarativos envolvidos no problema são ativados e estes orientam os conhecimentos de procedimento aplicáveis àquela situação. O presente estudo teve o objetivo de verificar se estudantes de sexta série do ensino fundamental possuem domínio do conhecimento conceitual e de procedimento da multiplicação de frações e se são capazes de fazer a transferência desses conhecimentos para outros problemas. Os resultados indicaram que os sujeitos possuíam domínio dos procedimentos superior ao domínio do conceito, influenciando o fracasso na transferência do conhecimento. Os resultados obtidos permitiram concluir que o fracasso na solução de problemas pode estar relacionado ao domínio precário de conhecimentos declarativos implicando em maior dificuldade para selecionar o procedimento adequado. A partir das considerações realizadas, sugere-se que os professores de Matemática dêem mais ênfase ao ensino de conceitos matemáticos, pois apenas o domínio de procedimentos não garante o sucesso nas atividades matemáticas.
According to the PCNs (Parâmetros Curriculares Nacionais — National curricular parameters for education), problem solving must be introduced in the beginning of the process of transmitting a new mathematical knowledge in order to assure contextualization. According to ACT theory, that explains the cognitive process involved in problem-solving tasks’ performance, after the representation, declarative knowledge involved in the problem is activated and orients the procedural knowledge suitable to the situation. The present study had as its purpose verify if sixth grade students have conceptual and procedural knowledge of multiplication of fractions and if they can do the transference of this knowledge to other problems. The results indicated that subjects master procedural knowledge better than the concept, something which causes the failure in transference of knowledge. The results allows for the conclusion that the failure in problem solving tasks may be related to the precarious mastery of declarative knowledge, making more difficult to select the suitable procedure. This study suggests to mathematics’ teachers that emphasis must be given to concepts, since the procedures’ mastery doesn’t assure success in mathematical problem-solving activities.
Novas tecnologias, ensino-aprendizagem e ciências
New technologies, teaching-learning and sciences
Autores:
Gastón Alberto Concha Henriquez
Cláudia de Oliveira
Abrir resumo
Resumo:
As novas tecnologias de comunicação e informação (TIC) são responsáveis pela dinâmica social de hoje, graças a estes conceitos como globalização, neoliberalismo, consciência planetária, inteligência coletiva, árvore do conhecimento, sociedade digitalizada, aldeia global, e muitos outros que fazem parte das diversas culturas e sociedades existentes. Conceitos que modificam todas as formas de interação da humanidade criando conseqüentemente novas dinâmicas sociais. Neste trabalho apresentamos algumas transformações que consideramos importantes, provocadas pelas TIC na sociedade, no pensamento, na escola e nas formas de ensinar e aprender, e como estas mudanças determinam novos caminhos para as ciências e o ensino de Matemática. Consideramos que parte das respostas às demandas sociais por mais educação e mais especialização, passa uma mudança no pensamento da sociedade em geral e da escola em particular, mudanças que devem ser também aplicadas aos paradigmas nos quais fundamentamos o saber científico e social existente. Acreditamos que encontramos na teoria da complexidade e na idéia da não-linearidade na construção do conhecimento humano, parte das respostas para erguer fundamentos teóricos e epistemológicos que dêem legitimidade ao uso das TIC nos novos ambientes educacionais surgidos pela dinâmica própria das TIC na era do conhecimento. Esta teoria está centrada na idéia de que simplicidades, em grande escala, emergem a partir de interações complexas de grande número de componentes. Acreditamos que a construção de conhecimento humano é um fenômeno não linear e que obedece à natureza intrínseca dos indivíduos. Sabemos também que devemos aprender a criar circunstâncias e estratégias para seu desenvolvimento, que a motivação é um elemento intrínseco no processo de ensinar e aprender e, portanto, devemos fazer que os indivíduos descubram por si e de forma autônoma as formas de como ele aprende. Finalmente insistimos que a construção do conhecimento na dinâmica social existente irá necessariamente depender do somatório espiral de todos estes elementos. As TIC requerem pensamento complexo, diversidade e pluralidade para encontrar seu justo lugar na sociedade e na escola. A escola requer professores polivalentes e coletivos, e requer principalmente alunos autônomos para a construção pessoal e social do conhecimento.
New information and communication technologies (ICTs) are now the backbone of the social dynamics worldwide, in the context of realities conveyed by concepts like globalization, neo-liberalism, planetary consciousness, collective intelligence, tree of knowledge, digitalized society, global village, among many others which have emerged in the varied cultures and societies of the world. These concepts capture realities that constitute a deep transformation of all modalities of interactions among human beings, thereby originating new social dynamics. This work presents some transformations brought by ICTs to society as a whole, to thinking patterns, to schools and to teaching and learning methods and examines the way these transformations determine new paths for the sciences and, in particular, for teaching mathematics. It is our belief that the theory of complexity and the notion of non-linearity in the construction of human knowledge present part of the answers we need to create theoretical and epistemological grounds for legitimating the use of ICTs in the new educative frameworks brought by the inherent dynamics of these same ICTs in the so-called era of knowledge. The theory has as its central notion the idea that simplicities emerge in large scale from complex interactions of the great many components of a system. Human knowledge building process is not in our opinion a linear phenomenon governed by a supposed intrinsic nature of all individuals. We also know that it is imperative for us to learn how to create circumstances and strategies for its development, that motivation is a vital component of the teaching and learning process and that, because of this, we must allow individuals to find by themselves and in a autonomous way their very learning procedures. We also emphasize that building knowledge in the context of the present social dynamics is something that will inevitably be based on the spiral accumulation of all these component factors. Modern ICTs require complex thinking, diversity and plurality in order to find their due place in society and the school. This latter need polyvalent and collective-minded teachers and, most of all, autonomous students in process of personal and communal construction of knowledge.
Desafios da educação superior
The challenges of higher education
Autores:
Marcos Frizzarini
Maria Sobrinho Frizzarini
Abrir resumo
Resumo:
O presente artigo procura suscitar algumas reflexões sobre o grande desafio que é readequar o ensino universitário às demandas sociais, em meio à aceleração contraditória da globalização. Destaca a importância da construção de um Projeto Pedagógico Institucional, resultado de um trabalho coletivo e democraticamente assumido, perspectiva esta que veio a ser ampliada com a implementação das Diretrizes Curriculares, legitimando a autonomia universitária com relação aos currículos de seus cursos.
The present work aims to promote some reflections about the big challenge of readjusting higher education to social demand in the context of the contradictory acceleration of globalization. It emphasizes the importance of constructing a Institutional Pedagogic Project resulting from a collective work and democratically adopted; this perspective came to be extended be amplified with the implementation of the “Curricular Guidelines”, something which legitimated university’s autonomy as regards courses’ curricula.
Formar professores, contextos e teorias
Teacher’s training, contexts and theories
Autores:
Beatriz Di Marco Giacon
Abrir resumo
Resumo:
Este artigo tem como finalidade promover uma reflexão sobre o processo de formação de professores, atualmente muito em pauta, não só nos discursos dos dirigentes do país, como também nos meios de comunicação. Tenta-se demonstrar a importância da formação que abarque o ser humano na sua inteireza e complexidade, rechaçando-se o mero treinamento, pois a relação educativa, como afirma Mauco se faz a quatro vozes que compreende tanto o eu manifesto quanto o eu latente do professor e do aluno. Só uma formação complexa possibilita ao professor refletir sobre a própria atividade, sobre como se ensina e como se aprende e buscar alternativas para melhorar o próprio trabalho, que sem sombra de dúvidas pode se constituir num jogo extremamente prazeroso.
This work aims to promote the discussion about the process of teacher’s training, a subject that receives in the present a great attention nor only in speeches of State authorities but also in the media. The paper intends to show the relevance of a formation process that takes into consideration the wholeness and complexity of human beings, a process that refuses to be reduced to a mere training in view of the idea presented by Mauco according to which the educative interaction involves four voices, namely, the manifest and latent self of the teacher and the manifest and latent self of the student. Only an integral teacher’s training program allows the teacher to reflect on her own activity, on how one teaches and how one learns, looking for alternative procedures for the betterment of his own performance in her professional activities, which no doubt may constitute an extremely pleasurable play.
Saberes docentes: a licenciatura, a escola e a sala de aula
Teacher’s knowledge: undergraduate teacher’s training, schools and classes
Autores:
Mercedes Bêtta Quintano de Carvalho Pereira dos Santos
Abrir resumo
Resumo:
Este artigo se propõe a discutir os saberes profissionais que os professores da educação básica mobilizam para desenvolver sua prática pedagógica nas escolas onde atuam. Sendo que a mobilização desses saberes resultam na produção de “conhecimentos práticos”, pois relatam o cotidiano das escolas onde atuam.
This work aims to discuss the professional knowledge engaged by basic education’s teachers in order to develop their pedagogical practice in schools. The knowledge engaged results in the production of “practical knowledge” because its take into account and reflect the day-do-day activities of the schools teachers work for.
O trabalho docente: questionando os fundamentos para o tempo futuro
Teachers’ work: some interrogations in its basis for the future
Autores:
Lêda Virgínia Alves Moreno
Abrir resumo
Resumo:
Este texto objetiva apresentar algumas reflexões e inquietações resultantes do tempo presente considerando em destaque o campo educacional e sua problemática. Diante das perplexidades e dos movimentos atuais faz-se necessário um repensar e, por conseguinte, a construção de um novo espaço educacional que possibilite, por parte de seus interlocutores, a adoção de ações balizadas e conscientes, e um olhar peculiar sobre a sociedade como um todo, de modo que se estabeleça, de fato, uma relação comunicacional. Nesse contexto, prioritariamente o trabalho docente necessita ultrapassar as atuais condições e configurar-se para o tempo futuro a partir da revisão de seus fundamentos, levando em conta efetivamente o comprometimento social e a coerência dos envolvidos no que tange ao discurso e às práticas educativas.
This paper aims to present some reflections and concerns elicited by the condition of our present time chiefly as regards the education field and the problems that plague it. The present perplexities and demands make it vital rethink education and, in consequence, build a new educational space that allow its interlocutors to adopt ways of acting grounded and conscious, as well as a unique perspective as concerns society as a whole — all this in order to reestablish a true communicational relationship. In this context, teachers’ work has as its priority to go beyond the present condition and be framed in a new way for the future; this is to be done by means of a reformulation of its foundations with a real commitment to society and the coherence of all involved parts both in discourse and educative practices.
Algumas palavras sobre educação matemática e etnomatemática
Mathematical and ethno-mathematical education: some remarks
Autores:
Benerval Pinheiro Santos
Abrir resumo
Resumo:
Neste artigo, tivemos como objetivo focar as concepções iniciais da etnomatemática, relevando as condições históricas na qual elas surgiram e ressaltamos os principais expoentes da área e as primeiras nomenclaturas atribuídas às pesquisas que hoje denominamos de etnomatemáticas. Também, estabelece-se uma breve discussão sobre o embate entre um ensino de matemática tradicional e um possível ensino pautado nos princípios da etnomatemática.
This work aims to explore ethno-mathematics'inicial conceptions, focusing on the historical conditions of their emergence and emphasizing the fild's main authors, as well as the first nomenclatures created for field of reserach now named ethno-mathematical studies. Besides, there is a brief exploration on the conflict that opposes traditional mathematics teaching methods and the possibilities of a teaching activity marked by the application of the principles developed by ethno-mathematics.